Cynk i jego zdrowotne moce. Dlaczego jest on tak istotny w Twojej diecie?

Cynk i jego zdrowotne moce. Dlaczego jest on tak istotny w Twojej diecie?

Właściwości i zastosowanie Cynku

Jesteś podatna na infekcje, szybko się męczysz, nie zawsze dopisuje Ci apetyt i sama łapiesz się na tym, jak trudno jest Ci się skupić?
Dziwisz się, dlaczego włosy wychodzą Ci garściami, a paznokcie są łamliwe?
Takie sygnały wysyła organizm, gdy brakuje w nim cynku. Właśnie takich symptomów doświadcza nawet 20% globalnej populacji. 

Rola cynku w organizmie

Choć jego ilość w organizmie można określić jako śladową (1,5 - 2,2 g), cynk jest jednym z niezwykle ważnych dla ludzkiego organizmu mikroelementów – w hierarchii ich ważności zajmuje drugie miejsce zaraz po żelazie!
Nie tylko tworzy wiele enzymów (wchodzi w skład ponad 300), ale i je aktywuje np. obniża poziom cholesterolu oraz przyśpiesza wchłanianie witamin. Aktywnie uczestniczy w przemianie białek, tłuszczów oraz węglowodanów. 

Przyjrzyjmy się jego działaniu na układ trawienny

Tegoroczne badania przeprowadzone na grupie ponad 40 tysięcy osób, którą z powodzeniem można uznać za reprezentatywną, udowodniły, że cynk aż 20-krotnie zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworu jelita i żołądka. 

Teraz ważna informacja dla osób z cukrzycą.

Ten mikroelement ma udowodnione działanie zmniejszające poziom glukozy we krwi. Używając słowa "udowodnione", mamy na myśli badania przeprowadzone na grupie ponad 2000 osób, które stosowały cynk na czczo i dwie godziny po posiłku. Rezultaty? Wyraźne zmniejszenie poziomu cukru we krwi oraz ograniczenie insulinooporności.

Cynk poprawia także funkcjonowanie układu rozrodczego

Ponad 15% par na świecie, które starają się o potomstwo napotyka na swojej drodze na problemy zwane bezpłodnością. W połowie przypadków problem leży po stronie panów. Nie są oni świadomi faktu, że cynk zwiększa objętość nasienia i ruchliwość ich plemników.

Dopiero się rozkręcamy. Jedną z ciekawych właściwości cynku jest wpływ na odczuwanie smaku i zapachu. Jeśli zatem wraz ze zmęczeniem, tracisz apetyt, zwróć uwagę na ilość tego mikroelementu w swojej diecie. 

Cynk odgrywa także ważną rolę we wzmacnianiu systemu odpornościowego

Dzięki silnemu działaniu antywirusowemu chroni przed infekcjami i grypą. Badania jednoznacznie wskazują, że aż trzykrotnie skraca on czas trwania przeziębień. Dzieje się to za sprawą interferonu, który zapobiega łączeniu się wirusów z drogami oddechowymi oraz ogranicza ich namnażanie. Jego produkcja rośnie wraz z optymalną suplementacją cynku. Co ciekawe, zmniejsza on także uczucie szumienia w uszach, co ma związek z faktem, że reguluje ciśnienie krwi.

Niepozorny cynk zapobiega demencji, ale i pełni ważną rolę w leczeniu depresji oraz schizofrenii

Teraz coś, co zainteresuje panie - dzięki ochronie organizmu przed wolnymi rodnikami, cynk przedłuża młodość, a także przyśpiesza gojenie się ran oraz zmian skórnych. Jest niezbędny w diecie osób walczących z trądzikiem młodzieńczym i różowatym, a także sięgają po niego osoby z łuszczycą czy poparzeniami. Wszystko to za sprawą jego udowodnionego działania przeciwbakteryjnego i ograniczającego wydzielanie sebum. Nie możemy pominąć także jego roli w budowaniu włosów i paznokci.

Cynk -niedobór i nadmiar

Cynk jest zawarty w wielu produktach jak choćby ostrygi, wołowina, kraby, homary, kurczak, orzechy nerkowca, pestki dyni, migdały, gruszki czy nasiona słonecznika, nie są one obecne w diecie wielu z nas. Jeśli dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że wchłanianie tego mikroelementu utrudniają alkohol i cukier, które z kolei regularnie przewijają się przez nasze menu, nietrudno o objawy niedoboru cynku. Należą do nich choćby brak apetytu, suchość w ustach, spadek libido, choroby skóry, łamliwość paznokci i wypadanie włosów, utrata apetytu i smaku, pogorszenie pamięci, uczucie znużenia, a także zmniejszenie tolerancji na alkohol. Jego brak w diecie może przyczynić się także do nagłej utraty masy ciała. 

Częściej mamy do czynienia z niedoborem niż nadmiarem cynku, ale warto wspomnieć o drugiej z możliwości.
Jego za duża ilość w organizmie prowadzi do bólów żołądka, nudności, biegunek i zawrotów głowy. Ponadto przesadzanie z jego dawkowaniem mamy na myśli dawkę ponad 100mg dziennie! Zamiast przynosić zdrowotne korzyści, niestety obniża ona odporność organizmu.

Dlatego warto tu wspomnieć, jak wygląda prawidłowe przyjmowanie cynku. Optymalna dzienna dawka dla mężczyzn to 9,4 mg/d, a dla kobiet 6,8 mg/d. I teraz uwaga, cynk bywa wypierany z organizmu przez kadm, który niestety jest równie popularnym, co niechcianym składnikiem wielu produktów spożywczych. By ograniczyć ten proces, warto zainteresować się zjawiskiem chelatacji, które umożliwiają związki naturalnie zawarte w roślinach.

Cynk w jedzeniu

Cynk w naszym codziennym pożywieniu znajdziemy w przeróżnych ilościach, jednak najbardziej bogate w ten pierwiastek są:

  • grzyby boczniaki,
  • grzyby shitake,
  • sałata radicchio,
  • fasola adzuki,
  • pieczarki
  • grzyby kurki,
  • pestki dyni,
  • czy niełuskanym sezamie.

Podsumowując

Cynk mimo śladowej zawartości w ludzkim organizmie, pełni w nim bardzo ważną rolę, a wprowadzając jego suplementację do swojej diety, zyskujesz szereg korzyści zdrowotnych począwszy od prawidłowego funkcjonowania wielu układów i narządów, idąc przez podniesienie sprawności intelektualnej, a kończąc na zdrowym i pięknym wyglądzie.

Udostępnij ten wpis

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.