Kolory, które widzimy wokół nas wpływają na nasze samopoczucie i emocje, mówi o tym psychologia koloru. Jest to bardzo często wykorzystywane, chociażby w marketingu, ponieważ dzięki odpowiednim barwom łatwiej można zachęcić odbiorcę do zakupu produktu. Już starożytni Egipcjanie oraz Chińczycy łączyli kolory z określonymi emocjami i stosowali tę zależność jako metody uzdrawiające. Oczywiście wpływ kolorów wykorzystują także malarze w swoich dziełach. Jak więc poszczególne kolory wpływają na nasze odczucia?
CZERWONY
Najbardziej skupią naszą uwagę, przez co bardzo często stosowany jest w neuromarketingu.
Kojarzy się przede wszystkim z miłością i krwią.
Jest kolorem krzykliwym i agresywnym, a więc podobne uczucia budzi w człowieku.
Mocno sugeruje natychmiastowe podejmowanie decyzji, daje poczucie zagrożenia, często podnosi ciśnienie krwi i przyspiesza bicie serca.
Stymuluje także apetyt, przez co często używany jest w lokalach gastronomicznych.
NIEBIESKI
Kolor ten daje poczucie bezpieczeństwa i pewności, a także harmonii.
Stosowany w biurach ma za zadanie zwiększać produktywność.
W marketingu stosowany najczęściej do produktów higienicznych, ponieważ kojarzy się z czystością i świeżością.
W odróżnieniu od czerwieni ten wpływa na zmniejszenie apetytu.
ZIELONY
Przede wszystkim relaksuje, odpręża, daje nadzieje. Dlatego jest bardzo pomocny dla osób z depresją, nerwicą.
Kojarzy się ze środowiskiem naturalnym, żywnością, zdrowiem.
Przyczynia się do uzdrawiania, pomaga w rozwiązywaniu problemów.
Ciemne odcienie zieleni to kolory kojarzące się z finansami.
ŻÓŁTY
To kolor optymizmu, radości i szczęścia.
Stanowi obietnicę szczęścia oraz wpływa na kreatywność.
W marketingu stosuje się go w celu przykucia uwagi oraz nadania jasności i pozytywnego wyglądu.
POMARAŃCZOWY
Kojarzy się z ciepłem, siłą i witalnością.
Wywołuje entuzjazm, dobroć oraz życzliwość.
W marketingu najczęściej stosuje się go w sektorach rozrywki, a nie zaleca się w miejscach luksusowych.
Jest również podobnie jak czerwień kolorem zachęcającym do zakupów.
Intensywne odcienie pomarańczowego mogą wywoływać agresję.
RÓŻOWY
Jest kolorem wdzięku i uprzejmości.
Kojarzony jest najczęściej z dziećmi oraz romantycznością.
FIOLETOWY
Fiolet uspokaja. Jest kolorem kobiecym.
Bardzo często używany w sprzedaży kosmetyków.
Reprezentuje kreatywność, mądrość i wyobraźnię.
CZARNY
To kolor elegancki, tajemniczy i wyrafinowany, przede wszystkim niesamowicie uniwersalny.
Wywołuje silne emocje, budzi szacunek.
Kojarzy się z siłą, ale jednocześnie ze śmiercią i żałobą.
PODSUMOWANIE
Kolory mogą bardzo mocno wpływać na nasze uczucia. Jednak niekoniecznie na każdego tak samo, ponieważ bywają związane z naszymi osobistymi doświadczeniami, dzieciństwem, symboliką czy pochodzeniem kulturowym. Warto również zwrócić uwagę na kolory obecne w naszym otoczeniu, w domu, w pracy oraz jak na nas oddziałują i czy faktycznie wzbudzane przez nie emocje zgadzają się z powyższymi opisami.
BIBLIOGRAFIA
https://wuwr.pl/dzm/article/view/1930/1881
https://pieknoumyslu.com/psychologia-koloru-wplyw/
Leave a Reply Cancel Reply