Jak kolory wpływają na nasz nastrój?
Posted by      04/05/2023 10:20:00     Home , Holistyczne podejście do życia    Comments 0
Jak kolory wpływają na nasz nastrój?

Kolory, które widzimy wokół nas wpływają na nasze samopoczucie i emocje, mówi o tym psychologia koloru. Jest to bardzo często wykorzystywane, chociażby w marketingu, ponieważ dzięki odpowiednim barwom łatwiej można zachęcić odbiorcę do zakupu produktu. Już starożytni Egipcjanie oraz Chińczycy łączyli kolory z określonymi emocjami i stosowali tę zależność jako metody uzdrawiające. Oczywiście wpływ kolorów wykorzystują także malarze w swoich dziełach. Jak więc poszczególne kolory wpływają na nasze odczucia?

CZERWONY

Najbardziej skupią naszą uwagę, przez co bardzo często stosowany jest w neuromarketingu.

Kojarzy się przede wszystkim z miłością i krwią. 

Jest kolorem krzykliwym i agresywnym, a więc podobne uczucia budzi w człowieku.

Mocno sugeruje natychmiastowe podejmowanie decyzji, daje poczucie zagrożenia, często podnosi ciśnienie krwi i przyspiesza bicie serca.

Stymuluje także apetyt, przez co często używany jest w lokalach gastronomicznych.

NIEBIESKI

Kolor ten daje poczucie bezpieczeństwa i pewności, a także harmonii.

Stosowany w biurach ma za zadanie zwiększać produktywność. 

W marketingu stosowany najczęściej do produktów higienicznych, ponieważ kojarzy się z czystością i świeżością.

W odróżnieniu od czerwieni ten wpływa na zmniejszenie apetytu.

ZIELONY

Przede wszystkim relaksuje, odpręża, daje nadzieje. Dlatego jest bardzo pomocny dla osób z depresją, nerwicą.

Kojarzy się ze środowiskiem naturalnym, żywnością, zdrowiem.

Przyczynia się do uzdrawiania, pomaga w rozwiązywaniu problemów. 

Ciemne odcienie zieleni to kolory kojarzące się z finansami.

ŻÓŁTY

To kolor optymizmu, radości i szczęścia. 

Stanowi obietnicę szczęścia oraz wpływa na kreatywność.

W marketingu stosuje się go w celu przykucia uwagi oraz nadania jasności i pozytywnego wyglądu.

POMARAŃCZOWY

Kojarzy się z ciepłem, siłą i witalnością.

Wywołuje entuzjazm, dobroć oraz życzliwość.

W marketingu najczęściej stosuje się go w sektorach rozrywki, a nie zaleca się w miejscach luksusowych.

Jest również podobnie jak czerwień kolorem zachęcającym do zakupów.

Intensywne odcienie pomarańczowego mogą wywoływać agresję.

RÓŻOWY

Jest kolorem wdzięku i uprzejmości.

Kojarzony jest najczęściej z dziećmi oraz romantycznością. 

FIOLETOWY

Fiolet uspokaja. Jest kolorem kobiecym. 

Bardzo często używany w sprzedaży kosmetyków. 

Reprezentuje kreatywność, mądrość i wyobraźnię.

CZARNY

To kolor elegancki, tajemniczy i wyrafinowany, przede wszystkim niesamowicie uniwersalny.

Wywołuje silne emocje, budzi szacunek.

Kojarzy się z siłą, ale jednocześnie ze śmiercią i żałobą.

PODSUMOWANIE

Kolory mogą bardzo mocno wpływać na nasze uczucia. Jednak niekoniecznie na każdego tak samo, ponieważ bywają związane z naszymi osobistymi doświadczeniami, dzieciństwem, symboliką czy pochodzeniem kulturowym. Warto również zwrócić uwagę na kolory obecne w naszym otoczeniu, w domu, w pracy oraz jak na nas oddziałują i czy faktycznie wzbudzane przez nie emocje zgadzają się z powyższymi opisami. 

BIBLIOGRAFIA

https://wuwr.pl/dzm/article/view/1930/1881

https://pieknoumyslu.com/psychologia-koloru-wplyw/

Leave a Reply

Szukaj na blogu

Ostatnie artykuły

Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny